søvnløs igjen

hei der.


kan du gi meg en sånn?

jeg sitter og tenker på haier og andre fine ting. jeg kunne godt tenke meg å være en hai, tror jeg. haier tenker ikke så mye. de er bare litt store fisker. og jeg hadde fisker i en sånn liten, rund bolle en gang, og jeg er nesten helt sikker på at de tenkte ytterst lite. de svømte for det meste rundt og rundt på leting etter mat. og etterhvert skjønte de jo at den ikke kom før to gigantiske rosa saker så ned på dem og dekket toppen av bollen med masse små flak.

jo, også bæsjet de en del. jeg husker jeg pleide å sitte og se på fiskene, også plutselig kom det små brune klumper ut i vannet. jeg pleide å elske å se på fiskene svømme og spise og bæsje. jeg kunne sitte i timesvis. jeg har ikke den samme gleden over de små tingene lenger. i dag hadde jeg sikkert gitt dem ti sekunder. maks. og hvis ikke de hadde sunget opera eller imitert lady gaga eller noe annet spektakulært hadde jeg gått igjen. og fisker gjør veldig sjeldent spektakulære ting. det vet jeg av erfaring. jeg prøvde å lære fiskene våre å hoppe gjennom ringer en gang. men det funket ikke så bra.

de var veldig gode på å spille død, da. de gjorde det ganske ofte. og jeg gråt hver gang. den lille sneglen som delte fiskebolle med dem lærte seg fort det samme knepet. og jeg gråt når han spilte død også. verden min knuste helt hver eneste gang. hvordan kunne jeg leve videre når fiskene eller sneglen min var død? det var en helt umulig tanke.

nå har jeg opplevd døden flere ganger. og jeg blir ikke lenger betatt av fisker som svømmer og spiser og bæsjer. jeg har ikke fisker lenger, en gang. jeg har blitt en kynisk faen.

men haier er jeg glad i. de tenker ikke så mye. og de gråter aldri.

Legg igjen en kommentar

