Skrivesperre

Denne skrivesperra har nå blitt så overvelmende at den okkuperer alle kriker og kroker av hjernen min, og alle tankene jeg klarer å presse fram. Den røsker hardt til i alle nervesentraler. Røde negler, hvite hester og et tusentalls blåe blikk farer gjennom hodet mitt i et salig kaos. Jeg har ingen idéer, ingen gode formuleringer – alt er bare skrivesperre, skrivesperre, skrivesperre.

Jeg har prøvd stillhet. Jeg oppsøkte vannkanten; et sted som vanligvis fyller meg med ro og inspirasjon på bare noen minutter. Etter en time måtte jeg gi opp. Jeg fant fisk, tang og måkebæsj.. men ingen inspirasjon.

Jeg har prøvd bråk også. Jeg fant meg en café nede i byen der det yrte av liv, glede og latter. Jeg satt meg med vinduet, med god utsikt til verden utenfor. Jeg betraktet regnet, paraplyene, de søkkvåte hundene med bedrøvede miner. Fremdeles ingen inspirasjon. Bare en pannikkslagen hjerne som ropte «SKRIVESPERRE» av full hals, slik at den effektivt blokket ut alle cafélydene.

Nå hadde vi jo også fått beskjed om at inspirasjon er vanskelig, ja nesten umulig å sitte og vente på. Inspirasjonen må komme av seg selv. Derfor lot jeg tankene vandre, og konsentrerte meg om andre ting. Pilates, joggeturer, byturer, kjøreturer, filmkvelder… Ingenting hjalp. Alt hjernen min klarte å tenke på var deadlinen som sakte krøp seg nærmere. Som sekundviseren på eksamensklokka, som ubenhørlig tikker videre uansett hvor mye man trygler og ber til alle verdens guder om at tiden må stoppe litt – om så bare for noen ekstra, verdifulle sekunder.

Ja, og nå sitter jeg altså her. Oppgaven skulle forlengst ha vært korrekturlest og mailet videre. Deadlinen har kommet og gått, og hjernen sitter like fast. Igjen tar jeg meg selv i å titte ut på regnet i håp om at det skal tenne en gnist av energi og nye tankestrømmer. Det ser foreløpig dårlig ut. Det er bare regn. Masse regn… Det regner visst hele tiden her.

Legg igjen en kommentar

