A short story in the making…

Herregud. Nå skal jeg legge ut noe jeg verken er ferdig med eller fornøyd med. Stresser litt. Men here goes…

(det i store bokstaver er notater til meg selv. heh.)

KULDA

Det er noe tungt som fester seg nederst i magen når de går. Et svart dyr som griper tak i alt på innsiden av meg og vrir tre ganger rundt. Jeg er kvalm. Utenfor fosser regnet ned, men her inne høres bare en svak brusende lyd. Jeg trekker beina opp under haka. Kjenner på stillheten og roen som har tatt over rommet. Temperaturen synker. Til tross for ullsokker, jakke og skjerf kjenner jeg kulda snike seg sakte inn under huden og forme gåsehud. Først bare litt, langs armene og lårene, men så slår den til og fyller alt med en overveldende kulde som fester seg langt inne og følger blodstrømmene til alle avkroker av kroppen. Hårene på armene mine strekker seg mot verden rundt seg, griper panisk etter varme. Det er en håpløs kamp. Det er bare meg her. Meg og kulda.

KANSKJE SKRIVE NOE HER

Vi kan ikke fortsette sånn.
Det var det de hadde sagt. De orket ikke mer. De hadde raskt samlet sammen sakene sine og gått. Tilbake stod tevann som dampet i urørte kopper, glasskår utover hele kjøkkengulvet og sølete fotspor i gangen. Også meg da. Hva var det egentlig jeg skulle gjøre nå?

Jeg løfter forsiktig opp en av tekoppene og svelger unna en liten slurk. Varmen glir ned halsen uten å gjøre særlig nytte for seg. Kroppen er like kald. Gåsehuden blir værende.

Det går noen minutter. Så møter virkeligheten meg med voldsom kraft. Glimt av det som akkurat fant sted treffer netthinnene som en tropisk storm. Kaos tar over på innsiden. Stemmer og bilder flyr inn og ut av bevisstheten, hvert glimt blir et gråtkvalt hikst, og jeg graver neglene inn i huden på lårene til jeg mister all følelse. Jeg opplever alt sammen igjen. Bare raskere. Høyere. Høye stemmer. Glass som knuser. «Du er faen meg håpløs».

HVEM ER DE?
HVORFOR REAGERER HUN MED EKSTREM KULDEFØLELSE?
DE HAR GITT HENNE OPP.
HVORFOR?
HVEM?
HVA?

– – – – – – – –

Phuh. Sånn.
Enjoy.

One response to “A short story in the making…

  1. I likez it.
    Men litt forvirrende. Vet ikke helt om jeg skjønte greia… :\

Legg igjen en kommentar

